Antena3.ro Antena3
Prima pagina Arhiva Inscriere presa Contact
  Sambata, 20 iulie 2019, 15:10 ennlfrdeites
Presa de la a - z | Nationala | Locala | Regionala | Diaspora | Internationala | Comunicate | Evenimente | Forum | Link-uri utile | Abonare newsletter | Bilete de avion |
 
Controversatul "Vis ceh" ajunge la Bucuresti
Luni, 22 ianuarie 2007 Sursa: Romania Libera Autor: Doinel Tronaru
Recomanda:
Monden

Sci&Tech
Prezentat in Cluj la editia TIFF din 2005, documentarul "Visul ceh" i-a incantat atunci pe toti cei care l-au vazut, public si critici in egala masura. Norocosii i-au facut invidiosi pe bucurestenii, filmul neavand sanse sa ruleze in reteaua de cinema obisnuita. Frustrarea acestora va fi imprastiata astazi, la ora 20, cand filmul realizat in 2004 de Filip Remunda si Vit Klusak va fi proiectat la Centrul Ceh din Bucuresti, inaugurand un program de proiectii periodice de documentare, denumit "Documentary Mondays". Programul a fost initiat pentru a crea "o platforma pentru documentare Ð un tip de filme pe care rar il vedem in salile de cinema si doar ocazional pe TV", spune Monika Stepanova, directoarea Centrului Ceh. Nu vor fi cuprinse doar productii cehe, ci au fost invitate si alte institute culturale, precum si regizori romani.
Pe 31 mai 2003, pe un camp de la marginea Pragai, s-au strans cateva mii de oameni, atrasi de o campanie publicitara realizata profesionist. Aceasta promitea un hypermarket, "Visul ceh", cu preturi nemaivazut de mici. Dar in locul respectiv multimea nu a gasit decat o fatada de panza...
Ei comandasera uneia dintre cele mai mari agentii de publicitate promovarea unui produs inexistent Ð hipermarket-ul "Visul ceh". Documentarul celor doi autori isi propune sa urmareasca felul in care se fabrica astazi publicitatea, care nici macar nu mai are nevoie sa fie sprijinita de realitate. Filmul are ca protagonisti oameni din domeniul publicitatii, regizori, psihologi, analisti, celebritati cehe, directori de hipermarket si clienti Ð adica intregul carusel seducator al consumului.
Realizarea campaniei de publicitate si reactiile celor pacaliti sunt surprinse in filmul celor doi tineri cehi, care au primit o bursa de stat pentru a realiza acest studiu despre publicitate si societatea de consum. Dezbaterea starnita dupa dezvaluirea farsei in societatea ceha a fost, la randul ei, intensa, tara pregatindu-se in acel an de aderarea la Uniunea Europeana, iar principalele tipuri de reactie sunt prezentate spre finalul filmului. Daca unele voci au contestat felul in care mii de oameni au fost pacaliti, pe banii statului, si "impertinenta" tinerilor cineasti, majoritatea reactiilor au recunoscut faptul ca demersul inteligent si ingenios in acelasi timp, surprinde exact ceea ce este deja o problema a societatii cehe in curs de capitalizare: influenta masiva a publicitatii si a mass-media, ca si apetenta pentru consum desantat a omului simplu. Fostul presedinte Vaclav Havel a luat apararea filmului, pe care l-a apreciat foarte mult, spunand ca acuza de manipulare s-ar putea aplica si altor filme mai vechi sau prestigioase, cum ar fi cele ale lui Milos Forman. Succesul in strainatate a fost la fel de mare, presa internationala numindu-l "o revelatie", "cel mai amuzant film european al anului" sau "un film uimitor, care l-ar umple de mandrie pe Michael Moore".

(P) Jucarii:
Vehicule electrice, Biciclete si Triciclete, Masinute cu pedale
Casute copii, Spatii de joaca, Leagane, Topogane si Balansoare

Vizualizari: vezi articolele editiei din Romania Libera comenteaza acest articol
Articolul nu exista
Merita citit?
[DA][NU]
Stiri:   Economice | Politice | Externe | Sport | Societate | Editoriale | Cultura&Media | Sci&Tech | Monden | Locale | Republica Moldova
Inside Communication