Protecția datelor cu caracter personal. Site-ul ziare.ro utilizează cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul pentru utilizarea cookie-urilor. Click pentru a afla mai multe. [ Accept ]

The New York Times afirmă că telefoanele companiei au fost astfel construite încât dispozitivele vechi să devină greu de folosit atunci când pe piaţă apare o versiune îmbunătăţită.

The New York Times afirmă că telefoanele companiei au fost astfel construite încât dispozitivele vechi să devină greu de folosit atunci când pe piaţă apare o nouă versiune.

“La început, am crezut că este imaginaţia mea. Cam pe când iPhone 5S şi 5C au fost lansate, am remarcat că vechiul şi tristul meu iPhone 4 a devenit tot mai lent. De asemenea, bateria se descărca tot mai repede. Dar acelaşi lucru părea să se întâmple şi altor persoane care, ca şi mine, ar băga mâna în foc pentru produsele lor Apple”, remarcă jurnalistul cotidianului american.

Reporterul a discutat cu mai mulţi specialişti din domeniu, care i-au explicat că, de exemplu, noul sistem de operare IOS 7 este o capcană întinsă de gigantul tehnologic posesorilor de modele mai vechi, care l-au instalat cu puţin timp înainte de lansarea noilor dispozitive. -“Le-a făcut pe primele insuportabil de lente. De asemenea, bateriile, care oricum au un număr finit de încărcări, au fost secate de noul software. Aşa încât nu îmi rămânea decât să plătesc către Apple 79 de dolari pentru a înlocui bateria sau să cheltuiesc 20 de dolari în plus pentru un iPhone 5C. Practic, Apple mi-a trimis un mesaj deloc subtil să fac un upgrade”, arată Catherine Rampell, în articolul “Demontarea capcanei Apple”.

Jurnalisul The New York Times susţine că nu este prima dată când specialiştii şi pasionaţii de tehnologie observă că apariţia erorilor la vechile versiuni ale produselor Apple coincide cu lansarea pe piaţă a unor modele mai noi. “Mulţi consideră că la mjloc este aşa-numita “învechire planificată”, un termen care a apărut în timpul Marii Crize (din 1929-1933 – n.r.), când un broker de imobiliare a propus ca guvernul să stimuleze economia prin declararea unor date de expirare fictive pe bunurile de larg consum, astfel încât oamenii să cumpere mai mult”, arată publicaţia de peste Ocean.

Prea inovator ca să ţină mult

Jurnaliştii americani consideră că nu e exclus ca şi Apple să abordeze o astfel de strategie, mai ales că a ajuns, în principiu, aproape de nivelul de saturaţie pe piaţa smartphone-urilor, cel puţin în SUA. “Dacă iPhone ar funcţiona la infinit, posesorii unui astfel de dispozitiv nu ar mai cumpăra altul. Mai mult, vânzarea unor produse cu viaţă limitată poate fi benefică inclusiv pentru consumatori. Îmbunătăţirea durabilităţii - şi, implicit, creşterea costurilor de producţie – ar alunga probabil cumpărătorii care sunt atenţi la banii pe care-i cheltuie. Apple porneşte tocmai de la această premisă: faptul că bateria ar ţine mai mult ar fi un lucru suficient de apreciat de fanii produselor încât să justifice creşterea preţului?”, arată Catherine Rampell.

Economiştii consideră că o companie are tendinţa să aplice o astfel de strategie de scădere a trăiniciei produselor sale atunci când are o mare putere de piaţă şi când consumatorii nu găsesc un alt produs concurent cel puţin la fel de bun. Când Apple a început să producă iPhone în 2007, dispozitivul lor era atât de inovator încât durata sa de viaţă putea fi scăzută fără nici o frică, afirmă cotidianul american. Totuşi, o dată cu apariţia unei competiţii semnificative din partea Samsung şi HTC, stategia se poate dovedi periculoasă. “Cumpărătorii sunt inteligenţi ş dacă încep să înţeleagă că unul dintre dezavantajele cumpărării unui device Apple este că acestuia îi scade valoarea constant, atunci vor cumpăra altceva”, a declarat Austan Goolsbee, profesor de economie la Universitatea din Chicago, pentru The New York Times.

Nu e “cool” dacă e vechi

Apple aplică şi o altă tactică pentru a se asigura că fanii săi nu vor migra spre alte mărci. Astfel, le-a oferit posesorilor de iPhone accesorii care sunt compatibile doar cu acest dispozitiv şi aplicaţii care nu funcţionează pe telefoanele cu Android. În acest fel, un transfer către alt model ar putea fi costisitor. Acest lucru încurajaează compania să îi oblige pe consumatorii săi să cumpere noi produse, dacă cele vechi devin tot mai greu de folosit, afirmă publicaţia americană.

Totuşi, strategia are şi o slăbiciune. Până de curând era mai simplu să-i convingi pe utilizatori iPhone să cumpere un model nou, indiferent de costuri, pentru că fiecare versiune oferea îmbunătăţiri majore. De data aceasta, iPhone 5S şi 5C oferă mai puţine noutăţi reale.

Prin urmare, companiei nu-i rămâne decât să apeleze la o reţetă specifică industriei modei, anume să-şi convingă clienţii că obiectele vechi nu mai sunt “cool” din motive mai degrabă estetice, nu de funcţionalitate. “Dar se pare că la Apple deja funcţionează această strategie, dacă ne uităm la numărul mare de comenzi pentru un iPhone 5S în culoarea aceea aurie”, notează The New York Times.

Integral pe România Liberă