Antena3.ro Antena3
Prima pagina Arhiva Inscriere presa Contact
  Miercuri, 26 februarie 2020, 06:49 ennlfrdeites
Presa de la a - z | Nationala | Locala | Regionala | Diaspora | Internationala | Comunicate | Evenimente | Forum | Link-uri utile | Abonare newsletter | Bilete de avion |
 
Centenar Constantin Antonovici
Vineri, 18 februarie 2011 Sursa: Ziare.ro Autor: Grid Modorcea, Corespondenta din New York
Recomanda:

Sursa foto: Ziare.ro

Monden

Sci&Tech
 Pe data de 5 ianuarie i-am trims urmatoarea scrisoare d-lui Marian Parjol, Consulul General al Romaniei la New York: “Dle Consul General, Va scriu intr-o problema fff importanta. Unul dintre marii sculptori romani, elev al lui Brancusi, a fost Constantin Antonovici (1911-2002), care este tot mai cotat in America. Pe data de 18 februarie se implinesc o suta de ani de la nasterea lui. Semnificativ destin: s-a nascut in preziua nasterii lui Brancusi. Datorita unei recomandari a marelui sculptor de la Hobita, in atelierul caruia a ucenicit 4 ani la Paris, Constantin Atonovici a ajuns in America si a castigat un concurs la Catedrala Saint John The Divine, unde a si avut atelierul pana la moarte. Viata acestui om e tulburatoare, ca si opera lui. Sunt singurul, din cate cunosc, care am scris pe larg despre el in trei carti, si singurul care i-am luat o serie de 4 interviuri filmate. El nu a mai acordat interviuri. Am prezentat aceste interviuri la TVR, pe vremea cand lucram acolo. Aici sunt oameni foarte interesati de opera lui. Exista si o galerie unde se pot vedea cateva dintre lucrarile sale. Americanii i-au scos si un album numit Sculptor of Owls, fiindca pasarea lui maiastra, pe care a sculptat-o toata viata, a fost bufnita! Va propun sa organizati un eveniment Centenar Constantin Antonovici. Am cartile si filmele cu mine. Ultimele imagini din viata acestui sculptor sunt legate de o statuie inchinata lui Brancusi, la care el lucra. Daca marcati acest eveniment, faceti un act de cultura pe care Antonovici il merita cu prisosinta. Pentru alte amanunte, ne putem intalni intr-o zi si la o ora pe care le decideti dvs. Cu deosebita stima, / Grid Modorcea / P.S. Va mai informez ca pot sa va ofer, pentru ziua lui Eminescu, filmul meu cu actori (docudrama) realizat la TVR. Ma adresez dvs, dat fiind ca anul trecut, cand s-au implinit 160 de ani de la nasterea lui Eminescu, ICR nu a marcat acest eveniment”.
Vazand ca nu primesc nici un raspuns, peste cateva zile, mai exact, pe 11 ianuarie, m-am dus la Consulat, pe 38 Streeet, colt cu 3 Avenue. Dar dl consul nu era acolo. Nici mana lui dreapta, Andreea Berechet. M-am intalnit insa cu statuia lui Eminescu din hol. Bietul Eminescu, arata ca un iobag. Lui i-ar fi placut poate aceasta ipostaza, desi toata opera sa e o lupta impotriva iobagiei fiinite umane. A doua zi, vazand ca nu-mi rapunde, desi lasasem acolo mesaj ca l-am cautat, i-am scris din nou: “D-le Parjol, / V-am cautat ieri la consulat si erati plecat. Cu regret am aflat ca nu-l sarbatoriti pe Eminescu. Cu deosebit respect va reamintesc ca pe data de 18 februarie este Centenarul Constantin Antonovici. Grid Modorcea”.
Dar precum mi-a raspuns un orb, asa mi-a raspuns si dl. Parjol! Iar acum ne aflam chiar in ziua evenimentului! Va dati seama cum raspunde dl. Parjol unui cetatean roman din America daca i se adreseaza cu vreo problema?! Cred ca obligatia elementara, prima litera a alfabetului diplomatic, este sa raspunzi la orice mesaj. Nu ma mir ca d-na Corina Suteu, directoarea ICR la New York, nu raspunde nici la Happy New Year! Asa or fi educati oare de acasa, de la ICR sau MAE? Dar dl. Baconschi nu are nici o vina ca Monica Filimon a devenit neincapatoare, un pseudonim, desigur, cu care ii scalda pe opozanti in noroi. Cum sa mai raspunda ea la ziua lui Eminescu sau a lui Antonovici!? Stimati reprezentanti oficiali ai Romaniei, nu mai parjoliti cultura romana! Rolul dvs, al ICR, al Ambasadei, al tuturor celor ce transferati aceste mesaje de la un birou la altul, este sa sprijiniti valorle nationale, fiindca ele sunt cartea de vizita a Romaniei!
Ce sa va spun, ca nu am intalnit inca un oficial roman care sa nu se sprijine mai intai pe sine si familia sa, apoi pe cei care i-au dat osul de ros?! N-ai sa afli ca vreunul a slujit poporul roman sau vreo valoare de-a sa, nemaivorbind de faptul ca de valori precum Jaques Hérold sau Antonovici nici n-au auzit! Multi artisti romani au murit departe de tara, cu dor de ea, dar refuzati de ea, precum Enescu si Brancusi, iar mai tarziu Antonovici, care, asemena maestrului sau, si-a donat atelierul, cu circa 2000 de lucrari, statului roman. Dar culturnicii de atunci, pe vremea cand Andrei Plesu era ministrul culturii, au respins donatia sa, pe motiv ca ei n-au auzit de Antonovici. Asa cum cei din timpul lui Gheorghiu Dej nu au auzit de Brancusi, cand acesta si-a donat atelierul Romaniei. Aceleasi crime culturale se repeta si acum. Cand nu mai e cizma sovietica in tara. Cand am depasit sentinte ca “arta decadenta”. Da, dar bantuie spectre ca Nicolschi sau Tismanovschi.
Si ce s-a ales de atelierul lui Brancusi, stim. Este acum mandria Frantei. Din pacate, nu aceeasi soarta au avut si atelierul si operele lui Antonovici. Au fost jefuite, praduite, dupa ce autorul lor a fost internat cu forta intr-un azil, unde a si murit. L-au acuzat ca a fost legionar, dar Antonovici, pe numele real Bucataru, nascut intr-un sat din Judetul Neamt, a fost un mare patrtiot. Prigoana impotrva lui se datoreaza faptului ca l-a divulgat pe Valerian Trifa, liderul bisericesc al romanilor de la “Vatra Romaneasca” din Detroit, pe care l-ar fi vazut la Iasi pe o motocicleta cu mitraliera. Toata povestea, pe larg, o puteti intalni in cartea Mort dupa America.
Deci nici in America Antonovici nu a avut o viata usoara, desi nu a facut politica de nici un fel. Dar l-au izolat si l-au omorat. Apoi i-au sustras opera. Vinovatii de acest jaf se cunosc, i-am facut publici nu o data. Vezi, de pilda, volumul I’m Sorry, America. De ce ei nu ies la suprafata, de ce nu organizeaza aici un eveniment precum Centenarul Constantin Antonovici, daca operele lui Antonovici nu ar fi fost furate?! Daca le-ar fi cumparat sau procurat pe cai cinstite, legale, de ce se ascund?! Sau de ce nu scot la iveala bustul lui Eminescu, pe care Antonovici visa sa-l vada intr-o piata publica in apropiere de Central Park?! Nu ar fi fost mai potrivit decat bustul blasfemic de la Consulatul General al Romanei?!
In acest context, ar trebui ca statul roman, reprezentantii lui, sa-l sarbatoreasca. Dar si ei se ascund, nu vor sa stie de cazul Constantin Antonovici. Noi ne facem insa datoria si il prezentam din nou public, il pomenim pe Constantin Antonovici in ziua cand se implnesc o suta de ani de la nasterea lui, ca pe unul dinte cei mai originali sculptori romani, ca o alta fata, complementara, a operei lui Brancusi. Pe care l-a divinizat. Si caruia i-a inchinat multe lucrari, precum cele doua capete din bronz sub forma de coifuri teutone. Daca opera lui Brancusi reprezinta fata diurna a lumii, Antonovici o arata pe cea nocturna. Maiestrelor brancusiene, luminozitatii lor, Antonovici le opune Bufnita, aceasta pasare a intunericului, dar si a intelepciunii, pe care anticii greci o reprezentau prin zeita Atena. Lucrarilor din marmura alba, el le contrapune bufnitele din marmura neagra. La Galeria “Gertrude Stein” din New York pot fi vazute cateva lucrari reprezentative pentru creatia lui Antonovici. Operele lui sunt risipite aici, la New York. In Romania inca n-au patruns, inca nu se cunosc. Asteptam pe detinatorii lor fraudulosi sa se autodemaste. Dumnezeu face adesea astfel de minuni. E singura sansa in acest caz, total ignorat de autoritatile romane.

(P) Jucarii:
Vehicule electrice, Biciclete si Triciclete, Masinute cu pedale
Casute copii, Spatii de joaca, Leagane, Topogane si Balansoare

Vizualizari: vezi articolele editiei din Ziare.ro comenteaza acest articol
Articolul nu exista
Merita citit?
[DA][NU]
Stiri:   Economice | Politice | Externe | Sport | Societate | Editoriale | Cultura&Media | Sci&Tech | Monden | Locale | Republica Moldova
Inside Communication