Protecția datelor cu caracter personal. Site-ul ziare.ro utilizează cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul pentru utilizarea cookie-urilor. Click pentru a afla mai multe. [ Accept ]

Cabinetul Ponta III îşi începe activitatea după ce preşedintele şi premierul au ajuns la o înţelegere: miniştrii au depus jurământul, iar premierul îşi va asuma răspunderea pe un program politic care să actualizeze programul de guvernare.

Consensul la care au ajuns brusc preşedintele şi premierul pare straniu în condiţiile în care părţile şi-au menţinut, timp de mai multe zile, poziţiile divergente, iar pe parcursul zilei de ieri nu a apărut nici un element nou care să justifice o răsturnare de situaţie.

De ce s-a răzgândit preşedintele?

La mai puţin de 24 de ore după ce a susţinut public că el nu va semna decretele de numire ale noilor miniştri până când premierul Ponta şi Cabinetul său de interimari nu-şi asumă răspunderea pe un nou program de guvernare, Traian Băsescu a cedat şi a acceptat propunerea pe care o avansa marţi seară şeful Executivului. „Sper ca în perioada următoare să dea o soluţie, soluţia constituţională, a asumării răspunderii actualului guvern, repet, a actualului guvern, pe un nou program de guvernare, care să reflecte noile alianţe politice din Parlament“, declara preşedintele marţi seară. „Eu vă asigur că, în momentul în care programul de guvernare ar fi asumat, nu voi ezita să semnez decretele de instalare a noi­lor miniştri“, mai preciza, tot marţi seară, Băsescu.

Ieri, însă, situaţia a luat o cu totul altă turnură: preşedintele a anunţat că a ajuns la un „acord verbal“ cu premierul Ponta, potrivit căruia el semnează întâi decretele de numire şi după aceea să meargă noul Cabinet în Parlament, să-şi asume răspunderea pe un nou program de guvernare. Adică, exact varianta pe care o avansase public Ponta după votul de încredere primit în Parlament.

Se pun, în aceste condiţii, mai multe întrebări, începând cu: „Ce l-a determinat pe Traian Băsescu să se răzgândească în decursul a mai puţin de 24 de ore?“. Apoi, dacă singurul interes al preşedintelui a fost „să avem un guvern cât mai robust“, iar cei zece miniştri audiaţi şi votaţi de Parlament să nu stea „în aşteptare“, de ce nu a acceptat şeful statului propunerea lui Victor Ponta încă de marţi seară, când cei doi au avut o scurtă între­vedere la Palatul Cotroceni? În fine, de ce nu a aşteptat preşedintele decizia Curţii Constituţionale, dacă luăm în considerare alte declaraţii ale sale, de la sfârşitul săptămânii trecute, în care spunea că nu vrea să creeze „un prece­dent neconstituţional“ prin instalarea Cabinetului Ponta III înainte ca Programul de guvernare al USL să fie modificat?

Semne de întrebare planează şi în ceea ce priveşte poziţia premierului Victor Ponta şi ce urmează noul Cabinet să facă. Dacă preşedintele Traian Băsescu a spus că s-a înţeles cu şeful Executivului ca Guvernul ­să-şi „asume răspunderea pe un nou program de guvernare“, premierul a vorbit de un program politic. „Noul Guvern va adopta şi va transmite către Parlament un nou program politic care să actualizeze programul de guvernare, anumiţi termeni să nu mai apară sau să fie înlocuiţi în funcţie de noua componenţă politică“, a declarat Ponta. Să înţelegem, de aici, că s-ar putea ca în Parlament să se prezinte acelaşi text al vechiului program, doar că va dispărea din el prescurtarea „USL“? Solicitat să dea mai multe detalii despre noul program de guvernare, premierul a răspuns cu o întrebare, în timp ce ieşea din sală: „Care program de guvernare?“.

Şeful Executivului s-a întâlnit ieri, la Vila Lac 1, cu ambasadorii statelor membre UE, acreditaţi la Bucureşti. Potrivit B1 TV, aceştia i-ar fi cerut premierului explicaţii cu privire la în­vestirea Cabinetului Ponta III.

Cum rămâne cu sesizarea PDL?

Dacă preşedintele Traian Băsescu spune că judecătorii CCR trebuie să se pronunţe în continuare pe situaţia sesizată, „pentru că trebuie să creăm jurisprudenţă şi pentru astfel de situaţii“, premierul Victor Ponta spune că, prin demersul pe care-l va face în Parlament, sesizarea PDL rămâne fără obiect. Rămâne de văzut ce vor aprecia judecătorii CCR, dar există posibilitatea ca plenul Curţii nici să nu mai dezbată problema pe fond, consi­derând că s-a rezolvat conflictul.

Sub semnătura a 52 de deputaţi PDL, PMP şi neafiliaţi, Curtea Constitu­ţională a fost solicitată să se pronunţe pe legalitatea Hotărârii Parlamentului de învestire a Cabinetului Ponta III. „USD a încheiat pe data de 3 martie 2014 un acord guvernamental şi un altul politic cu UDMR, în care au fost prevăzute o serie de obiective de atins în perioada de până la alegerile din 2015, care completează implicit Programul de guvernare pe perioada 2013-2016 aprobat în 21 decembrie 2012, dată pe care a fost acordat votul de încredere Guvernului Ponta II“, susţin autorii sesizării. Aceştia precizează că au analizat comparativ Programul USL de guvernare şi acordul încheiat cu UDMR şi că au găsit „modificări de fond“, precum cele referitoare la reorganizarea administrativ-teritorială, reprezentarea proporţională a cetă­ţenilor de etnie maghiară în instituţii şi structuri descentralizate sau acce­lerarea procesului de restituire a imobilelor cultelor religioase.



Integral pe România Liberă