Site-ul ziare.ro utilizează cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul pentru utilizarea cookie-urilor. Click pentru a afla mai multe [ X ]

Unele dintre reclamele publicate în ziarele epocii pot reprezenta o sursă de inspiraţie pentru advertiserii de azi.

Chiar dacă asimilăm reclama cu spaţiul citadin, există şi produse sau servicii adresate oamenilor din mediul rural, foarte savuroase şi care peste timp reprezintă un indicator al nivelului de trai al agricultorilor din epoca respectivă, dar şi o incursiune fascinantă printre cele mai „năstrujnice” unelte.

De la furcă şi topor la maşina de crescut pui la începutul secolului al XX-lea

Diversitatea reclamelor din Transilvania de la începutul secolului XX indică o efervescenţă a muncilor agricole, însă nu doar la sapă sau la plug, aşa cum am fi tentaţi să credem azi. Multitudinea de reclame la maşini pentru clocit, maşini pentru crescut pui, maşini agricole şi industriale, maşini pentru tăiatul napilor, batoze şi maşini pentru semănat indică o bună dezvoltare şi a zonei, iar faptul că erau în limba română pe vremea Imperiului Austro-Ungar ne demonstrează că potenţialii cumpărători ai acestor produse erau românii. Crescătorii de animale erau educaţi prin intermediul reclamei să achiziţioneze cele mai noi produse pentru îmbunătăţirea hranei. Astfel amestecul de făină de peşte în nutreţul puilor sau a porcilor garanta o creştere rapidă a animalelor şi, evident, mărirea producţiei de carne. Tot din reclame ni se atrage atenţia că existau chiar şi în 1905 produse contrafăcute, iar producătorul original dădea caracteristicile produsului veritabil pentru ca lumea să deosebească produsul bun de cel fals; aşadar „Domnilor agricultori, păziţi-vă!”

„Tânăr inteligent [...] caut soţia vieţii [...] căreia-i place viaţa la ţară”

Anunţurile matrimoniale de la începutul secolului XX frapează prin pretenţiile, principiile şi seriozitatea cu care era tratată căsătoria. Departe de a se ghida după sentimente (despre care se spunea că vin cu timpul), ceea ce prima era zestrea viitorei soţii, apoi îndemânarea „candidatei” în ceea ce priveşte gătitul şi chiar cântatul la pian, dar mai cu seamă capacitatea de a agonisi.

„Caut post de logofăt!”

Absolvenţii de institute agronomice administrau moşiile mai mari, viitorul logofăt dând în anunţul pentru căutarea locului de muncă şi detalii despre vârstă şi stare civilă, dar şi faptul că absolvise şcoala cu rezultate foarte bune. Credibilitatea şi seriozitatea trebuiau să răzbată din fiecare latură a personalităţii sale.

„Cincinalul în patru ani şi jumătate”

Reclamele la produse agricole au luat amploare în perioada comunistă. Elanul muncitoresc era ajutat şi de unelte pe măsură. În cinstea zilei de 23 august 1955 s-a dat în folosinţă primul tractor românesc construit în oraşul Stalin (Braşov). Îngrăşămintele chimice aduceau agricultura României pe o treaptă superioară, compatibilă agriculturii intensive a Occidentului. Dincolo de seriozitatea afişată de cele mai multe ori în casetele publicitare comuniste se strecurau şi mici ghiduşii sau stângăcii cum era acea ţărăncuţă care făcea reclamă la „corn flakes”.

Integral pe România Liberă



Comentarii

Adaugă comentariu

Pentru a putea comenta pe ziare.ro trebuie să:

  1. Introduci o adresă validă de email în câmpul de mai jos. Vei primi un mesaj.
  2. Accesezi link-ul din mesajul primit.
  1. Este nevoie să urmezi acești pași o singură dată dacă utilizezi același browser.