Protecția datelor cu caracter personal. Site-ul ziare.ro utilizează cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul pentru utilizarea cookie-urilor. Click pentru a afla mai multe. [ Accept ]

A dat-o în bară cu privatizarea Oltchim iar acum Guvernul Ponta nu mai vrea să rişte să încaseze o nouă lovitură de imagine. După ce preşedintele l-a forţat să rămână până în august la butoanele Ministerului Transporturilor, premierul îi întoarce amabilitatea şi îi pune în braţe hotărârea de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, anunţă NAŢIONAL.

În cazul în care din diverse motive nu se va mai face privatizarea CFR Marfă, Ponta vrea ca responsabilitatea să nu fie asumată numai de Guvern, deşi aceasta a fost făcută de Ministerul Transporturilor, un portofoliu din cabinetul Ponta. Astfel, remarcă ADEVĂRUL, premierul ar vrea ca o eventuală vină să fie împărtăşită cu Preşedinţia.

Victor Ponta a declarat, citat de JURNALUL NAŢIONAL, că documentul de vânzare a companiei CFR Marfă va fi semnat doar după şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), probabil în luna septembrie, iar procedura de privatizare va fi finalizată în termen de 60 zile.

Fără să fi consultat atribuţiile CSAT şi doar din dorinţa de a se război cu şeful statului, susţine CURENTUL, premierul s-a grăbit să tracă această chestiune de la Ana la Caiafa. CSAT nu are nicio competenţă în zona economică sau a acordurilor comerciale ale statului cu diverşi parteneri. Această procedură pasată la Cotroceni demonstrează încă o dată ca Victor Ponta nu are situaţia sub control la Palatul Victoria şi că îieste frică că un eventual eşec al privatizării ar putea afecta puternic imaginea Guvernului, instituţia care s-a ocupat de această privatizare.

În lipsa lui Traian Băsescu de la Cotroceni, plecat în vacanţă la Neptun, lui Ponta i-a răspuns purtătorul său de cuvânt, Bogdan Oprea. Acesta, citat de ANTENA3, a parat susţinând că „ar fi o ilegalitate ca CSAT să se pronunţe pe contracte de privatizare“ şi că „Ponta încearcă să fugă de responsabilitate“. „CSAT nu se ocupă de târguieli, de bani, ci se ocupă doar de problemele de securitate naţională“, a mai declarat Oprea.

Ping-pong-ul între Palatul Victoria şi Palatul Cotroceni cu vânzarea pachetului de 51% din CFR Marfă riscă să conducă, după cum susţine GÂNDUL, la o nouă privatizare eşuată, după fiascoul Oltchim din 2012. Cheia pasării responsabilităţii între premier şi preşedinte pentru un eventual eşec şi a delimitării de acesta este condiţia pusă până acum ferm de FMI înaintea încheierii unui nou acord de tip preventiv: semnarea contractului. Delegaţia FMI, CE şi a Băncii Mondiale a cerut de altfel, imediat după şedinţa de Guvern, o întâlnire cu Victor Ponta, Daniel Chiţoiu şi Liviu Voinea care a durat mai bine de două ore, nefiind însă anunţată public.

Pe de altă parte, ROMÂNIA LIBERĂ afirmă că acelaşi ping-pong dintre Ponta şi Băsescu va face ca şi în cazul unui deznodământ fericit statul să vadă banii pe CFR Marfă abia anul viitor. Pentru că bâlbăielile Guvernului privind contractul de privatizare în cazul CFR Marfă, modificările repetate aduse acestei proceduri, paşii complicaţi referitori la avizarea contractului de către Consiliul Concurenţei şi de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, îi vor permite omului de afaceri Gruia Stoica să verse banii angajaţi pe pachetul de 51% din acţiunile companiei de stat de abia peste un an.

Totul a pornit, aşa cum aminteşte EVENIMENTUL ZILEI, după ce preşedintele Traian Băsescu a declarat luni că firma care a câştigat licitaţia pentru a cumpăra CFR Marfă nu are banii necesari pentru a plăti suma convenită şi caută bani „pe la bănci“, deşi nu sunt prea multe instituţii de credit dispuse să finanţeze o astfel de sumă, şi s-a întrebat de unde va mai avea compania bani de investiţii pentru modernizarea CFR Marfă.

În aceste condiţii, remarcă GÂNDUL, deznodământul l-a dat tot Ponta: „Dacă nu se discută în CSAT, pică. Ce se se întâmple?“. Fenechiu spune însă că, la plecarea de la Ministerul Transporturilor, avea un plan B pentru cazul anulării privatizării. Soluţiile sale: „reluarea privatizării în cel mai scurt timp, mulţi din cei care au crezut că mimăm o privatizare sunt interesaţi“ sau păstrarea în portofoliul statului cu condiţia menţinerii deciziei de ştergere a datoriilor şi a păstrării actualei conduceri. „Altfel va fi vândută la fier vechi. Ştiţi cât se va obţine? Vreo 70 de milioane de euro", spune fostul ministru.