Protecția datelor cu caracter personal. Site-ul ziare.ro utilizează cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul pentru utilizarea cookie-urilor. Click pentru a afla mai multe. [ Accept ]

Vizita şefului statului francez în Arabia Saudită, la începutul lunii noiembrie va fi urmată de semnarea unui megacontract de un miliard de euro pentru modernizarea unei părţi a flotei saudite. Pentru exporturile de armament ale Franţei, anul 2012 este mai slab decât precedentul - motivele fiind concurenţiale, dar şi politice - iar piaţa saudită este o mină de aur.


Preşedintele francez, Franois Hollande va efectua prima sa vizită în Arabia Saudită la începutul lunii viitoare şi se va întâlni cu regele Abdallah ben Abdel Aziz, bolnav, şi cu ministrul Apărării, prinţul Salmane, noul prinţ moştenitor şi favorit la succesiunea regelui. Venirea lui Hollande la Riad ar putea permite Franţei resetarea legăturilor cu regatul wahhabit, tensionate sub preşedinţia lui Nicolas Sarkozy, mai apropiat de Qatar şi într-un grad mai mic, de Emiratele Arabe Unite. Franţa şi Hollande intenţionează reînnodarea unor relaţii mai strânse cu Arabia Saudită, putere considerată de Paris ca fiind de neocolit în regiune. În context, grupul naval DCNS aşteaptă ca în urma acestei vizite să fie notificat contractul numit LEX (Life Extension Sawari I) în valoare de circa un miliard de euro, desfăşurat pe 5 ani.

Este vorba de modernizarea a patru fregate clasa Al Medinah şi două petroliere de aprovizionare clasa Boraida. Pentru DCNS miza este de a stăpâni costurile şi termenele într-un mediu puţin cunoscut - un şantier naval local - şi de a satisface clientul pentru a obţine un nou contract de modernizare (Sawari II) în următorii trei-patru ani. Dar, DCNS doreşte mai mult vânzarea a cel puţin şase fregate multimisiuni Fremm (Sawari III), o a doua astfel de fregată fiind lansată la apă zilele trecute de marina naţională. Potrivit La Tribune, "contractual LEX este important pentru vânzarea Fremm". Parisul şi DCNS, prin structura Odas, care asigură contractele de la stat la stat între Franţa şi Arabia Saudită, propun saudiţilor o cooperare industrială globală cu asamblarea la termen a Fremm în regatul saudit şi transferuri de tehnologii. Alt contract vizat de Paris este marea modernizare a sistemelor de apărare aeriană Crotale-Shahine, în valoare estimată între două şi trei miliarde euro. Comandă aşteptată în acest an de Thales. Războiul dus în Arabia Saudită între grupurile franceze Thales şi MBDA pentru obţinerea de contracte de apărare a deschis apetitul concurenţei. Americanii, în special Raytheon cu SLAMRAAM şi Lockheed Martin, sunt pe fază, dar, potrivit unor observatori, germanii ar putea fi cei care scot castanele din foc aşa cum au făcut deja în Arabia Saudită când au suflat de sub nasul Thales contractul de supraveghere a frontierei prin EADS, grup susţinut de Berlin. Firma germană independentă Diehl-BGT propune rachetele sale, concurentele variantelor Mica şi ASRAAM ale MBDA. Riadul, care a promis Parisului că va încredinţa acest program de apărare antiaeriană unui grup francez, şi-a ţinut întotdeauna cuvântul.

Bătălia pentru ţara aurului negru

Arabia Saudită este ţara visată de toţi negustorii de arme. Cu un buget militar de circa 50 miliarde de dolari în 2012 şi un program de reactoare nucleare estimat la 100 miliarde, regatul saudit este un „El dorado" spre care privesc industriile mondiale. Sumele aflate în joc sunt ameţitoare - compania americană Boeing a vândut la începutul anului 84 avioane de vânătoare F-15 şi a obţinut un contract de remodernizare pentru alte 70, în valoare totală de 29 miliarde dolari. Firma germană Krauss-Maffei Wegmann negociază vânzarea a 800 de tancuri Leopard pentru 10 miliarde euro, iar britanica BAE Systems se află în contractul Al-Yamamah, semnat în 1985, care i-a permis încasarea a 83 miliarde de dolari pentru vânzarea de avioane de vânătoare, radare şi alte avioane de antrenament, contract vizat de acuzaţii de corupţie dar care continuă să ofere Marii Britanii un loc special în regatul wahhabit.

Impactul certurilor

În ce priveşte Franţa, de la comenzile fregatelor Sawari II în 1994, unde au existat suspiciuni de retrocomisioane, este în pană cronică de mari contracte. În locul avioanelor Rafale, în 2007 saudiţii l-au preferat pe concurentul european Eurofighter. Giganticul contract de securizare a frontierelor Miksa a fost atribuit germanilor de la Cassidian (EADS), sub nasul francezilor de la Thales. Nici în domeniul civil realizările nu stau mai strălucit. Tandemul Alstom-SNCF a fost învins în 2011 de consorţiul spaniol pentru enormul proiect de TGV (tren de mare viteză) Jeddah-Medina-Mecca, un contract estimat la 7 miliarde euro. „Franţa a trecut pe lângă contracte de miliarde de euro, ceea ce este de neînţeles având în vedere calitatea produselor sale", declară Mohamed Ayachi Ajroudi, om de afaceri instalat în Arabia Saudită, subliniind că „de un deceniu, partea pieţei franceze s-a prăbuşit".

În domeniul apărării, Franţa a avut în ultimii ani comanda a câteva zeci de blindate uşoare Aravis şi tunuri Caesar, vândute de Nexter şi şase avioane de realimentare A 330-MRTT Airbus Military şi alte câteva contracte de mică importanţă.

Regatul saudit rămâne primul debuşeu internaţional al industriei franceze de apărare, dar absenţa marilor contracte s-a datorat „afectării imaginii din cauza războaielor intestine din sânul statului francez între sarkozişti (partizanii lui Sarkozy) şi chirachieni (partizanii lui Chirac), între 2004 şi 2007", potrivit lui Jean-Pierre Maulny, director adjunct la Institutul de relaţii internaţionale şi strategice, IRIS.

Război franco-francez

În căldura sufocantă din grădina unui mare hotel parizian, un negociator familiar al Riadului a fost lăsat fără grai după ce „pentru contractul Miksa, promis companiei franceze Thales, prinţul Nayef (ministrul saudit de Interne) primise două oferte la două preţuri diferite, din partea a două reţele distincte". Şi germanii au reuşit să câştige miza uriaşă. Apoi, o structură ad-hoc a încercat să asigure coordonarea ofertelor industriei franceze de apărare - Odas, ex-Sofresa, organism cu peste 100 de agenţi şi co-deţinut de stat (34%) şi mai marii sectorului (EADS, MBDA, Dassault, Thales, DCNS, Nexter...). Echipa Odas din Riad, unde sunt angajaţi circa 20 de persoane, este adesea concurată de Direcţia generală de armament (DGA) unul din rolurile acesteia fiind de susţinere a exporturilor franceze din sector. Directorul general al DGA a apărat la Riad o poziţie exact opusă celei a Odas privind un contract de remodernizare a fregatelor. În războaiele franco-franceze nici industriaşii nu stau de o parte: EADS-Thales, Safran-Thales, MBDA-Thales. Loviturile curg ca la Roland-Garros, declara o sursă din cadrul Odas, relatând cum liderii Thales acuză cu jumătate de gură fabricantul de rachete MBDA că prezintă saudiţilor o ofertă concurentă pentru rachetele sale Crotale NG, ofertă oficială prezentată de Franţa. Pentru a pune capăt certurilor, în iulie, DGA a convocat la sediul său din Bagneux diferiţii protagonişti pentru explicaţii.

Reţele inadaptate

O altă problemă a eşecurilor din ultimii ani o reprezintă faptul că Franţa pare incapabilă să găsească reţele bune. Pentru sprintul final al contractului pentru TGV, tabăra franceză a recurs la serviciile lui Khaled Bugshan, unul din şefii unei dintre familiile de comercianţi de origine yemenită care a făcut avere în domeniul importurilor de parfumuri Dior şi de maşini japoneze. Numai că, aşa cum susţine responsabilul unui grup aeronautic, „nu încredinţezi vânzarea unui TGV unui vânzător de parfumuri".

Mohamed Ayachi Ajroudi, care negociază vânzarea către Arabia Saudită a patru uzine de valorificare energetică a deşeurilor de la grupul francez Cnim, un contract potenţial de peste un miliard de euro, susţine că „trebuie să fii prezent la faţa locului, nu se fac afaceri în barurile hotelurilor din Paris sau Geneva". El mai arată că „activismul sarkozist l-a agasat pe regele Abdallah, care l-a calificat pe fostul preşedinte francez „un cal înflăcărat care trebuie strunit". Rămâne ca actualul preşedinte, Franois Hollande, să dovedească faptul că poate fi mai bun.

Integral pe România Liberă



Comentarii

Adaugă comentariu

Pentru a putea comenta pe ziare.ro trebuie să:

  1. Introduci o adresă validă de email în câmpul de mai jos. Vei primi un mesaj.
  2. Accesezi link-ul din mesajul primit.
  1. Este nevoie să urmezi acești pași o singură dată dacă utilizezi același browser.