Protecția datelor cu caracter personal. Site-ul ziare.ro utilizează cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul pentru utilizarea cookie-urilor. Click pentru a afla mai multe. [ Accept ]

Nivelul datoriilor la bugetul de stat a crescut susţinut în al doilea trimestru al acestui an. Cele ale Poştei Române, companie ce urmează a fi privatizată, au crescut de patru ori în trei luni.



Nivelul datoriilor companiilor de stat la buget a crescut în al doilea trimestru al acestui an, în care conducerea Guvernului a fost preluată de Victor Ponta. Dacă primii trei datornici la buget şi-ar fi plătit datoriile, statul ar fi avut un plus de venituri de un miliard de euro, bani din care s-ar fi putut construi o autostradă între Comarnic şi Braşov (preţul construcţiei ofertat în 2008 de Vinci era de 1,2 miliarde euro).

Cifrele referitoare la datoriile la buget au fost comunicate ieri de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. În timp ce datornicii de stat primesc înlesniri masive la plată, micii întreprinzători sunt asaltaţi de Fisc pentru sume derizorii.

Nivelul datoriilor nici măcar nu scade, arată cifrele, în pofida faptului că arieratele sunt criteriu de performanţă stabilit cu FMI şi a faptului că unele dintre companiile în cauză trebuie privatizate.

Poşta Română, campioana datornicilor

Chiar dacă nu are cele mai mari datorii către buget în rândul firmelor statului, Compania Naţională Poşta Română se distinge prin faptul că a avut cel mai mare nivel de creştere a acestora. În doar trei luni, datoriile la buget au crescut de patru ori, de la 30,9 la 125 milioane lei. Contactat telefonic, Ion Smeeianu, preşedintele companiei de stat a refuzat să explice evoluţia găunoasă mulţumindu-se să spună „nu dau interviuri".

Datorii în creştere a înregistrat şi cel mai mare datornic la buget CFR SA. Acestea au crescut cu 100 milioane lei, în pofida faptului că firma de stat a beneficiat în mod repetat de scheme de ştergere a datoriilor faţă de buget sau furnizorii privaţi.

Singura companie de stat în cazul căreia datoriile s-au micşorat este cea a Huilei, acestea diminuându-se substanţial cu 245 milioane lei în al doilea trimestru. O noutate este intrarea pe lista datornicilor a companiei de construcţii de drumuri Romstrade, al cărei principal acţionar deţine şi operatorul aerian Blue Air. În acest caz, datoriile la buget sunt de 53,6 milioane lei.

Umflarea cu datorii scade valoarea de vânzare

Creşterea masivă a volumului datoriilor la bugetul de stat pe care le are o companie ce urmează a fi privatizată poate fi o modalitate sigură într-o schemă de vânzare pe nimic a acesteia. Guvernul s-a angajat faţă de FMI să vândă cel puţin 20% din Poşta Română. Agenda privatizării include şi alte companii ce pur şi simplu nu au banii necesari achitării datoriilor, precum Tarom sau CFR Marfă. Într-o atare situaţie, în caz de privatizare, investitorii privaţi ar fi total dezinteresaţi de acestea, mai puţin cazul în care statul le propune o formulă de conversie a datoriilor.

În cazul Petromidia, vândută de stat lui Dinu Patriciu în 1998, statul a primit obliga­ţiuni în schimbul datoriilor rafinăriei către sectorul public. Recon­versia ulterioară a obliga­ţiunilor în acţiuni şi plata la termen a cuponului obligaţiu­nilor s-a dovedit a fi o afacere păguboasă pentru stat.

Integral pe România Liberă



Comentarii

Adaugă comentariu

Pentru a putea comenta pe ziare.ro trebuie să:

  1. Introduci o adresă validă de email în câmpul de mai jos. Vei primi un mesaj.
  2. Accesezi link-ul din mesajul primit.
  1. Este nevoie să urmezi acești pași o singură dată.