Protecția datelor cu caracter personal. Site-ul ziare.ro utilizează cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul pentru utilizarea cookie-urilor. Click pentru a afla mai multe. [ Accept ]

Criza care mătură Europa va continua să complice arhitectura clasică a relaţiilor intra şi inter-statale până când, într-un final, lucrurile se vor reaşeza pe baze noi.

E o chestiune de timp, dar cât va dura tot acest travaliu şi cum exact va arăta lumea în cele din urmă rămâne dificil de prezis, în condiţiile în care liderii occidentali au încremenit în faza aceea nefastă în care avansează soluţii de moment la cutremure structurale care reclamă şi întrebări realmente profunde, şi abordări infinit mai complexe.

Realitatea ne demonstrează tot mai acut că fiecare zi care trece pune sub semnul întrebării nu pasagera capacitate a statelor de a-şi menţine o brumă de solvabilitate, ci însăşi filosofia care a asigurat până acum fundamentele sistemului economico-social de după al doilea război mondial.

Înseşi ideologiile clasice, care au aglomerat în ultimele decenii variaţiunile de acţiune politică şi gândire economică, au ajuns acum la scadenţă şi, se vede tot mai limpede, calibrarea lor cu actualitatea a devenit un proces tot mai dificil şi tinde spre a se transforma într-un efort sisific.

Dar, pe lângă datoriile statelor şi principiile (vedem azi - falimentare) care le-au făcut posibile, criza mai aduce la scadenţă tabuuri.

Şi aici, mizele rămân în continuare de ordin economic şi social, partea spirituală veghiind totuşi din subtext. Să luăm Bisericile Ortodoxe greacă şi română, spre exemplu, şi atitudinea sfidătoare pe care cele două entităţi o afişează inclusiv în actualul context.

De câteva luni, neobrăzarea înaltelor feţe bisericeşti de la Atena şi Salonic este în creştere, după ce mioarele rătăcite în stradă au început să dea dovadă de atenţie distributivă, concentrându-se nu doar pe respingerea planurilor de austeritate, ci şi pe averea, nemăsurată de nimeni, pe care stă Biserica Ortodoxă.

Din nefericire, în perioada de prosperitate, dezbaterile publice pe acest subiect nu au pus în Grecia o presiune constantă pe înaltul cler, ci au fost catalizate şi inflamate de împrejurări economice şi sociale extreme.

Nici în România, să recunoaştem, nu a fost altfel cu BOR.

De unde şi reacţiile în doi peri cu care sfiinţiile lor responsabile cu cârmuirea turmelor de enoriaşi eleni au tratat subiectul şi cinismul cu care au trimis la plimbare vocile din societatea civilă căzute în păcatul contestării.

Ceea ce, din nou, e valabil şi la noi.

Însă pe măsură ce situaţia se complică - iar în Grecia chiar se complică - cresc şansele ca mişcările contestatare la adresa opacităţii şi autismului Bisericii, a trufiei celor care o reprezintă şi a distanţei pe care s-a obişnuit s-o ia faţă de restul societăţii să sporească în intensitate.

De unde până ieri petardele verbale au vizat potenţa financiară a instituţiei, influenţa politică şi socială ar putea deveni ţinta predilectă a vigilenţei populare, reanimată pe fondul crizei.

Bineînţeles, lucrurile de genul acesta nu se petrec peste noapte, după cum vedem că nici criza care se infiltrează pe Bătrânul continent nu avansează altfel decât în cadenţa picăturii chinezeşti.

De acord, un atare scenariu poate fi considerat, acum, excesiv, dar trăim cumva un prezent, altul decât unul dominat de excese? În urmă cu nici trei ani, multe din câte se întâmplă astăzi ne păreau multora rodul unei gândiri paranoice.

Istoria ne-a arătat că Biserica, în general, a evoluat adesea în paralel cu societatea, poate şi pentru că s-a simţit copleşită de permanenta raportare la graniţa dintre două lumi, transcendent şi imanent.

Cu toate acestea, de la marile descoperiri ştiinţifice (din fizică sau astronomie), la marile răsturnări culturale, sociale şi politice, Biserica, cu toată influenţa ei copleşitoare, a fost forţată ca, până la urmă, să accepte reforma.

Nu a făcut-o de drag, nici măcar din principiu, ci pur şi simplu pentru a supravieţui. Cu alte cuvinte, s-a adaptat, chiar dacă i-a luat timp, iar uneori foarte mult timp.

În acest moment, criza din Europa e tratată ca una strict economică. Încă.

Este însă o etapă, cumva pregătitoare, pentru un şoc cultural pe care cine nu îl simte plutind în aer se află în eroare, iar cine crede că ştie cum arată are halucinaţii.

Integral pe România Liberă



Comentarii

robi preotii orthodocsi nu fura de la enoriasi cum le fura pastorii neoprotestanti de la adeptii lor 10 la suta din venit(zeciuiala),fara sa taie chitanta.veniti la arad sa vedeti cum s-au imbogatit pastorii pocaiti de pe urma lor.afaceri,vile,de masini nu mai vorbim.

21 ianuarie 2012 20:31

John COHEN ...cit de nebun sa fi ca GUVERNANT, sa aloci 400. MIL de euro pentru Catedrala Mintuirii Neamului si sa lasi fara bani Institutul Inimii CC Iliescu ??? Cit de nebun trebuie sa fi ajuns poporul asta...??? sa acorde "incredere " foarte mare Bisericii Ortodoxe ,...o adunatura de lipitori si paraziti ...Religia a aparut atunci cind un smecher, a intilnit primul fraier caruia ia promis ca ii intermediaza relatia cu DIVINITATEA...

3 noiembrie 2011 22:55

bb.dk ortodocsi catolici si secte ipocriti bigoti cum v-ati lepadat de comunism asa o sa va lepadati si de ortodoxie nu ati fost niciodata comunisti cum nu sinteti nici capitalisti o sa vina zilele cind o sa va rusinati ca v ati numit ortodocsi

3 noiembrie 2011 22:19

Cavalerul Bizantin Asa ti-au spus tie la casa de rugaciune? Si i-ai crezut?

3 noiembrie 2011 20:30

OBO ONE POPII GRECI HOTI, GRASI, CU CATE 3-4 COPII SI CU CATE 3-400.000 DE EURO INTR-UN SINGUR CONT BANCAR. AU VRUT SA FIE PLATITI CA FUNCTIONARI DE STAT PE LANG MONOPOLUL NUNTA, BOTEZ, POMENI, INMORMANTARE. DAR NICI ACUM NU PLATESC 10% IMPOZIT PE PROP. IMOBILIARE. VOR FI JEFUITI SI DISTRUSI DE POLITICIENI, VEZI APOCALIPSA CAP 17 SI 18.

3 noiembrie 2011 20:11

Cavalerul Bizantin Mircea, in afară de jigniri, argumente ai?

3 noiembrie 2011 20:05

mircea multi, da prosti,...

3 noiembrie 2011 19:45

Cavalerul Bizantin Articolul mă umple de mirare. Credeam că autorul este un om aşezat, meticulos, De data asta, m-a dezamăgit. Iată şi argumentele mele. 1. Autorul speculează situaţii care nu există. BOGreacă este bine văzută în societate, reprezintă stindardul şi garanţia perenităţii elenismului creştin. Autorul vorbeşte despre evenimente pe care le presupune, ceea ce îi dă un drept evident în literatura SF, nu în analiza politică; 2.Autorul vorbeşte despre "istoria care ne arată că Biserica s-a adaptat şi s-a reformat..." Prostii triste, domnule. Din cultura dumneavoastră generală ar trebui să ştiţi că BO a rămas rigidă în convingeri. Forul legislativ suprem nu s-a mai întrunit din sec. IX! Biserica Răsăritului nu s-a adaptat niciodată lumii, şi nu se va adapta. Politica agiornamentului e specifică romano-catolicismului, nu Ortodoxiei. Mare păcat. (in sens laic...)

3 noiembrie 2011 18:31

elvira Eu nu inteleg de ce mai exista religia in anul 2011. Sa fim seriosi D-zeu, Isus, allah si mos craciun nu exista. Inseamna ca nu suntem asa de inteligenti precum s-a crezut de mai credem basmele astea biblice.

3 noiembrie 2011 18:17

chelfau CAm abramburit articol, un amalgam de idei controversate si fara logica. MAi bine stateai in Bamboo si beai o cafea cu Zavoranca. In rest, sa nu uiti baiete ca primul care a zis ca aceasta criza pleaca de la CRIZA MORALA a fost PF Daniel. Unele state au acumulat bogatiile, inn timp ce marea majoritate moare de foame. Ce vina are Biserica? Mai ales ca acele state sunt eminamente nu ortodoxe, ci catolice, protestante sau chiar atee????? Aud???

3 noiembrie 2011 12:06

serbanescu s cred ca esti prea tanar pentru un astfel de articol,iar experienta ta de viata se rezuma la paranghelii si alte chestii la fel de "profunde". Cand o sa te faci mare o sa vezi lucrurile adevarate; pana atunci ocupate de monden sau altele la fel

3 noiembrie 2011 12:00

duca Greu de zis cine e mai credincios...?!?!!! Muritorul de rand, tras la fatza de nesomn si stress ca nu are ce pune pe masa copiilor, nu are cum sa mai plateasca banca si utilitatile, ori prea luminatele fetze preotesti, grase si indestulate, opulenta lor te trasneste peste toti.... Ce fac acesti "sfinti" pentru noi? - cati dintre ei au deschis usa si au ajutat crestini nevoiasi? Cred ca nu avem prea multe exemple de milostenie cu care ne putem lauda.... e crizaaaaa? daca e criza ei ar trebui sa inceteze sa mai ceara bani pentru orice serviciu religios, e timpul ca biserica sa mai dea si inapoi, sa ajute cu adevarat - nu ei sa-si construiasca lacase monumentale care adapostesc doar calicia lor, sa construiasca case pentru batrani, orfelinate, sa sponsorizeze copii inteligenti si apoi sa mai vedem cum stam la capitolul religie - care la momentul actual este cel mai grandios business....

3 noiembrie 2011 11:20

pensionar CU APA SFANTATA NU SE POT TRATA BOLNAVI.SE INCHID SPITALE, NU SUNT MEDICAMENTE, DAR SE CONSTRUIESC BISERICI CA CIUPERCILE.E PARADOX.TREBUIE SA AI GRIJA SI DE OM NU NUMAI DE SUFLETUL LUI.CEI CARE CRED CA NUMAI CU RELIGIA SE CONSTRUIESTE O SOCIETATE, O TARA SE INSEALA.DACA AR FI ASA NU AR EGZISTA, MEDICI, INGINERI, PROFESORI ETC NUMAI PREOTI.

3 noiembrie 2011 10:39

barbu G ""öpacitatea si autismul Bisericii"",""biserica a evoluat in paralel cu societatea"", plus alte pareri de genul asta, ma fac sa cred ca autorul articolului ori e ateu,ori e protestant.Un crestin ortodox nu poate vedea asaceva.Cum a da in pastor sa pierzi turma e ceva machiavelic,un tinerel imberb pare a vrea sa dea cu parul in ceva ce este drag si sfant pentru citeva milioane de romani.E rusinos si nu numai atata.

3 noiembrie 2011 10:03

Andrei Autorul articolului are dreptate! Una e credinta, alta e politica in religie!Nu regulamentele si dogmele fac credinta! Crede pentru a intelege, nu cauta sa intelegi pentru a crede!

3 noiembrie 2011 9:37

Kocsor Rică Carmuitorii nostri canta in struna ortodoxismului (nu au nimic din ce numim un credincios crestin ortodox), pentru obtinerea si prezervarea Puterii. Culmea este ca BOR incurajeaza si profita de pe urma acestor "cantari in struna". La nevoie, liderii bisericesti sunt gata sa-i infricoseze explicit pre amatorii de Putere, pentru ambâţul lor. Aşa au făcut de pildă la Sighet, unde li s-a pus pata pe Palatul Cultural al oraşului.

3 noiembrie 2011 8:43

urinezpeBOR Au si sarit excrocii sa-si apere afacerea...

3 noiembrie 2011 8:37

Mihai Esti dus cu pluta rau de tot, copile. Mai bune pune mana si mai citeste ceva carti despre ortodoxie...ai fost crescut intr-o familie sau la orfelinat?

3 noiembrie 2011 7:57

Brică măi băiete! vezi să nu te trăznească cineva din greşală că pre nu eşti dus la biserică.

3 noiembrie 2011 7:46

Adaugă comentariu

Pentru a putea comenta pe ziare.ro trebuie să:

  1. Introduci o adresă validă de email în câmpul de mai jos. Vei primi un mesaj.
  2. Accesezi link-ul din mesajul primit.
  1. Este nevoie să urmezi acești pași o singură dată.